|
![](Button/Button-Glowna-c.jpg)
![](Button/Button-Kabel-c.jpg)
![](Button/Button-Preamp-c.jpg)
![](Button/Button-Fuzz-c.jpg)
![](Button/Button-Wah-c.jpg)
![](Button/Button-Ekran-c.jpg)
![](Button/Button-Odbrumianie-c.jpg)
![](Button/Button-Stabilizator-c.jpg)
![](Button/Button-Gryf-c.jpg)
![](Button/Button-Szlif-c.jpg)
![](Button/Button-Diagram-c.jpg)
![](Button/Button-Order-j.jpg)
![](mens.jpg)
Zapraszam do posłuchania moich kompozycji
![](gitara.jpg)
|
|
Kolejność łączenia efektów gitary elektrycznej
Wstęp
Zagadnienie kolejności łączenia efektów gitary
elektrycznej jest częstym tematem porad i instrukcji na gitarowych
stronach w internecie, często poruszany również na forach. Prezentowane
są praktycznie wszystkie konfiguracje i opinie włącznie z takimi, że... najlepiej
sprawdzić samemu. Przywoływane są różne autorytety gitarowe (jak np. Jim
Hendrix), by udowodnić, że przykładowo WAH podłącza się przed PRZESTEREM - takie
zalecenia są bardzo często spotykane w internecie. Lecz czy jest to optymalny sposób?
Zależy od preferencji gitarzysty. Przykładowo: połączenie WAH przed przesterem daje
stosunkowo łagodny efekt wah-wah w znacznym stopniu zależny od
przetworników, rodzaju i ustawienia "ilości" przesteru itp. Podłączenie
WAH za przesterem z kolei daje głęboki, "gardłowy" efekt kwakania.
Czy rzeczywiście przy ustalaniu kolejności łączenia efektów nie ma
jakichś zasad, ustawień optymalnych?
Każdy efekt ingeruje i zmienia w określony sposób dźwięk gitary:
barwę, widmo częstotliwości, charakter brzmienia, a niektóre dodatkowo
wprowadzają dodatkowe cechy jak: modulację amplitudy (TREMOLO),
wysokości tonu (VIBRATO), fazy (CHORUS, FLANGER), czy nawet dodatkowe,
nie występujące w sygnale pierwotnym
dźwięki (OCTAVER) itp. Mocne PRZESTERY, których działanie polega na
dużym wzmocnieniu amplitudy sygnału i następnie obcięciu jego
wierzchołków (co powoduje zmianę sygnału z sinusoidalnego na zbliżony do
prostokątnego i w konsekwencji pojawienie szerokiego widma
częstotliwości harmonicznych w sygnale) całkowicie zmieniają charakter
dźwięku gitary.
Wszystkie efekty cechują się stratnością sygnału, co znaczy, że po
każdym z nich nie da się przywrócić brzmienia podawanego na jego wejście
(przykładowo: jeśli efekt zawęża pasmo sygnału /np. WAH/ to kolejny
efekt będzie obrabiał sygnał pozbawiony wyciętego pasma).
Kolejność łączenia efektów powinna wynikać ze znajomości skutków ich działania.
Jeśli np. podłączy się BRAMKĘ SZUMÓW za efektami przestrzeni (np.
REVERB) to bramka będzie "cięła" na ustawionym poziomie symulowaną
odpowiedź akustyczną pomieszczenia wprowadzając deformacje dynamiczne i
nienaturalność brzmienia symulacji - REVERB będzie wybrzmiewał sztucznie
i nienaturalnie gwałtownie obcinając sygnał na ustawionym w BRAMCE
poziomie.
Jeśli np. podłączymy mocny PRZESTER i sygnał podamy bezpośrednio na np.
CHORUS, wtedy wszelkie sygnały zakłócające "wyciągnięte" z PRZESTERA (brumy sieciowe,
szumy układu) zmieszane z sygnałem użytecznym będą podlegały obróbce w
układzie CHORUSA mocno zaśmiecając dźwięk gitary. A późniejsze czyszczenie ze "śmieci"
sygnału gitary jest znacznie trudniejsze niż niedopuszczenie do jego
"zaśmiecenia". Wręcz katastrofalnie działają OCTAVERY, gdy sygnał zawiera
brumy sieciowe. Przykłady można mnożyć.
Z powyższych przesłanek wynikają więc pewne ogólne zalecenia co do
kolejności łączenia efektów.
Poniżej przedstawiono optymalną kolejność łączenia podstawowych,
popularnych efektów gitarowych wraz z opisem i uzasadnieniem miejsca ich
lokalizacji w łańcuchu efektów.
Optymalna kolejność łączenia
efektów
OPIS |
![](s.jpg) |
|
TUNER
PREAMP
KOMPRESOR |
Są to układy
"pomocnicze" nie ingerujące w zasadzie w barwę gitary, a
przynajmniej nie jest to ich głównym zadaniem.
TUNER służy do strojenia instrumentu.
PREAMP jest przemiennikiem impedancji
(buforem), może również wzmacniać sygnał. KOMPRESOR zmienia dynamikę
sygnału. Podstawowymi parametrami kształtującymi działanie
kompresora są: punkt wzbudzania (ang. threshold) i stopień
kompresji (ang. ratio). Najczęściej stosowanym ustawieniem
KOMPRESORA jest wzmocnienie sygnałów słabszych i ograniczenie
sygnałów silnych. Takie ustawienie zmniejsza dynamikę lecz
zwiększa średni sygnał gitary (subiektywną głośność, RMS Power) |
![](s.jpg) |
|
PRZESTER |
PRZESTER (fuzz,
distortion, lead, metal itp) jest jednym z najczęściej
stosowanych efektów. Przekształca sygnał z gitary w przebieg
zbliżony do prostokątnego. Sygnał za przesterem zawiera dużo
wyższych harmonicznych (szerokie widmo) i z tego powodu
doskonale poddaje się obróbce przez efekt WAH i wszelkie efekty korekcji barwy.
Z uwagi na duże wzmocnienie amplitudy sygnału (nawet
kilkusetkrotne i więcej przy wysokim ustawieniu wzmocnienia) PRZESTER
"wyciąga" wszelkie brumy sieciowe i szumy układu gitary
do poziomu niemal sygnału użytecznego, które ujawniają się
szczególnie przy wybrzmiewaniu dźwięku. |
![](s.jpg) |
|
BRAMKA SZUMÓW |
BRAMKĘ SZUMÓW najlepiej
jest umieścić bezpośrednio za "źródłem" szumów, czyli
PRZESTEREM (w niektórych przypadkach niezłe w
praktyce wyniki daje włączenie BRAMKI SZUMÓW przed
przesterem). Bramka obcina na ustawionym poziomie niepożądany
sygnał (szumy), lecz
jej zastosowanie do eliminacji brumów jest dyskusyjne.
(UWAGA: w
przypadku występowanie w sygnale brumów sieciowych należy używać
przetworników typu humbucker lub specjalnych konstrukcji
przetworników bezbrumowych, niezależnie od uziemienia
wzmacniacza,
ekranowania
gitary czy stosowania właściwych
kabli gitarowych ).
Pozbawiony szumów sygnał może być podany na następne efekty,
które będą przetwarzały niezakłócony sygnał, co zapewnia
poprawne warunki ich pracy i czyste brzmienie.
Szczególnie podatne na zakłócenia spowodowane zaszumieniem, a w
szczególności zabrumieniem sygnału, są efekty typu PITCH.
I tak brumy sieciowe zakłócają prawidłową identyfikację
dźwięku podstawowego przez OCTAVER (który
dzieli /oktawa niżej/ lub podwaja /oktawa wyżej/ częstotliwość
podstawową), co powoduje deformację częstotliwości dźwięku na
wyjściu efektu i "dziwne i nieprzewidywalne" jego działanie.
Brumy mogą również zakłócić prawidłową identyfikację dźwięku
przez HARMONISER, który na podstawie dźwięku
podstawowego generuje
dźwięk/dźwięki
dodatkowe.. |
![](s.jpg) |
|
PITCH EFFECTS
Pitch Shifter / Octaver
Harmoniser / Vibrato |
Warunkiem
prawidłowej pracy efektów typu PITCH jest (o czym pisano w opisie BRAMKI
SZUMÓW) czystość i klarowność podawanego na nie
sygnału.
Efekty typu PITCH podnoszą lub
obniżają wysokości tonów sygnału dźwiękowego o zdefiniowaną
wartość interwału. Wygenerowane dźwięki mogą być mieszane z
dźwiękiem podstawowym.
HARMONIZER jest jedną z odmian w tej grupie
efektów - pozwala grać wielogłosowo akordami przy czym
gitarzysta gra tylko jeden dźwięk.
VIBRATO zawiera dodatkowo regulowany generator wolnych przebiegów
(LFO - Low Frequency Oscillator) sterujący
częstotliwością podwyższania i obniżania dźwięku podstawowego. |
![](s.jpg) |
|
WAH
ENVELOPE
FILTER |
Efekt typu WAH-WAH
(kaczka) jest popularnym efektem w muzyce funk, reggae,
rockowej, metalowej i innej, o charakterystycznym brzmieniu i
działaniu. W praktyce to sterowany pedałem nożnym lub
automatycznie (AUTO-WAH) filtr środkowo-przepustowy podbijający
określone, dość wąskie pasmo akustyczne.
W internecie często podawane są zalecenia, powielane na forach
gitarowych, że WAH należy podłączać na początku łańcucha efektów
- przed PRZESTEREM. Powołuje się przy tym na fakt, że tak grał
Jim Hendrix. No cóż. To dziś świadczy jedynie o... sile mitu
"gwiazdy wśród gwiazd". Bo, jak samemu łatwo
stwierdzić, najlepszy efekt uzyskuje się przy połączeniu WAH
za PRZESTEREM. Szerokie widmo sygnału za
PRZESTEREM
zapewnia bardzo efektywne działanie pasmowego filtru częstotliwości
kaczkI i uzyskanie najpełniejszego efektu "kwakania".
Dlatego też zdecydowanie polecam (jak zresztą wielu muzyków i
producentów efektów) włączenie efektu WAH za
PRZESTEREM. |
![](s.jpg) |
|
EFEKTY MODULACYJNE
Chorus / Flanger
Phaser / Tremolo |
Są to najczęściej dość
złożone układowo efekty modulujące w specyficzny sposób dźwięk
gitary (również przesterowany).
CHORUS miesza sygnał
podstawowy i opóźniony oraz okresowo obniżany i
podwyższany w stosunku do podawanego sygnału. Po zmieszaniu obu
sygnałów otrzymujemy charakterystyczny efekt zwielokrotnienia
instrumentu (coś w rodzaju unisono).
FLANGER nakłada lekko zmodulowany i opóźniony w
czasie sygnał na oryginalny.
PHASER sumuje dwa sygnały: podstawowy i
przesunięty w fazie, przy czym przesunięcie fazowe jest zmieniane płynnie przez odpowiedni generator. Powstaje wrażenie
przestrzenności i "wędrowania" dźwięku.
TREMOLO to
jeden z pierwszych efektów gitarowych. Zmienia
okresowo głośność dźwięku, czego efektem jest charakterystyczne
"drżenie" dźwięku. Podstawowymi regulacjami efektu są:
częstotliwość modulacji głośności i głębokość efektu.
Warunkiem poprawnej pracy powyższych efektów (w szczególności
trzech pierwszych) jest czystość
podawanego na nie sygnału. Dlatego BRAMKA SZUMÓW powinna być
umieszczona przed powyższymi efektami. |
![](s.jpg) |
|
UKŁADY BARWY
Korektor barwy
Egualizer wielopasmowy
Korektor parametryczny |
Układy kształtowania
barwy służą do uzyskania pożądanego brzmienia (barwy dźwięku)
sygnału czystego jak i poddanemu modyfikacji przez kostki
efektowe sygnału gitary.
KOREKTOR BARWY to najczęściej dwu- lub trzypasmowy
regulator barwy dźwięku, który osłabia lub uwypukla
częstotliwości niskie, środkowe i wysokie.
EQUALIZER WIELOPASMOWY (graficzny)
- to wielopasmowy (5-, 10- lub więcej) korektor barwy, w którym
pasmo zostało podzielone na określoną ilość kanałów, każdy kanał
ma przydzieloną określoną częstotliwość, która jest wzmacniana
lub osłabiana przez odpowiednie potencjometry - najczęściej
suwakowe, dzięki którym ich położenie obrazuje charakterystykę
przenoszenia efektu.
KOREKTORY PARAMETRYCZNE są bardzo efektywne w
działaniu. Pozwalają na ustawienie częstotliwości środkowej
każdego filtra, wzmocnienia i szerokości pasma. |
![](s.jpg) |
|
EFEKTY PRZESTRZENI
Echo / Delay / Reverb |
To bardzo
charakterystyczne efekty gitarowe. Dodają przestrzeni dźwiękom
gitary.
ECHO to stopniowo zanikające powtórzenia dźwięku.
DELAY
(opóźnienie) to również zanikające powtórzenia dźwięku z
opóźnieniem i sprzężeniem zwrotnym.
REVERB to efekt
pogłosu - reakcji otoczenia na sygnał dźwiękowy. W praktyce
najczęściej symuluje historyczne efekty typu "spring" czy "plate".
Generalnie efekty te charakteryzują się "subtelnymi ogonami",
czyli wybrzmiewaniem dźwięku. Dlatego za nimi nie powinna być
włączona BRAMKA SZUMÓW (a tak "radzą" niektórzy) ponieważ
obetnie ona właśnie te charakterystyczne wybrzmiewania, które są
"smaczkiem" tych efektów i przyczyną ich stosowania. |
![](s.jpg) |
|
![](amplifier.jpg) |
WZMACNIACZ I
GŁOŚNIKI |
|
|